Saab 9-5-sterren

De Saab 9-5, 45% veiliger dan de rest van zijn klasse

Saab was een merk dat erg veel gaf om de veiligheid van zijn bestuurders en passagiers. Verschillende keren is Saab uit samenwerkingen met andere merken gestapt, omdat ze de auto die ontwikkeld werd niet veilig genoeg vonden. Vervolgens hebben ze in die gevallen de auto’s zelf verder afgemaakt, en zijn er enorm sterke en veilige auto’s ontworpen. Het is dus ook niet gek dat de Saab 9-5 een 5-sterrenscore behaald heeft voor de Euro-NCAP test, een wereldwijde maatstaf voor de veiligheid van auto’s.

veiligheid

De kreukelzones, veiligheidskooi, airbags, gordels en de Saab Active Head Restraints zijn slechts enkele veiligheidssystemen die samenwerken om u en uw passagiers te beschermen. Hierdoor ontstaat een hoog niveau van ‘Real-Life Safety’

Veilig op pad

Als bestuurder van een auto wilt u veilig van A naar B komen. Met een Saab komt dit voor elkaar, door de vele veiligheidsopties. Elke 9-5 is vroeger standaard geleverd met de volgende systemen:

  • Driepuntsgordel voor alle 5 zitplaatsen
  • Gordelspanners/spanningsbegrenzer voor
  • Airbags die in twee fases geactiveerd worden
  • Zij-airbags die romp beschermen in voorstoelen bij zijdelingse aanrijding
  • Voorziening voorstoelen/achterbank die onder gordels doorglijden voorkomt
  • Saab Active Head Restraints (SAHR) voor
  • Verstelbare hoofdsteunen achter
  • Gordelherinnnering voor
  • Contactslot op middenconsole (kniebescherming)
  • Kindersloten op achterportieren
  • Bevestigingen voor kinderzitje op achterbank (isofix)
  • Pedalen die bij een aanrijding afbreken
  • Voorziening die voorkomt dat materialen uit de bagageruimte in het interieur terechtkomen
  • CargoTracks, rails voor het vastzetten van bagage (alleen estate)

Saab Active Head Restraints

Met prijzen bekroond

De Saab Active Head Restraints (SAHR). Een innovatie van Saab dat de kans op ernstig nekletsel bij kop-staartbotsingen vermindert tot slechts 5%. Dit intelligente systeem werkt heel eenvoudig: wanneer de auto met een bepaalde kracht van achteren wordt aangereden, wordt de hoofdsteun naar voren bewogen door de kracht waarmee het lichaam tegen de stoel wordt gedrukt. Dit zorgt ervoor dat het hoofd wordt opgevangen door de hoofdsteun, en niet verder naar achteren kan, en zo een whiplash tegengaat.